22kilo

Jak zaplanować tygodniowy jadłospis

Jak zaplanować tygodniowy jadłospis

No Comments

Zbliża się druga niedziela wolna od handlu. Nie można już planować niedzielnych zakupów w sieciowych marketach jak Lidl czy Biedronka. Zakupy trzeba zaplanować więc wcześniej. Dlatego pomyślałam, ze właśnie dzisiaj jest świetny pretekst do podzielenia się moimi sposobami na to jak zaplanować tygodniowy jadłospis.

Planowanie posiłków na tydzień z góry ma wiele zalet:
  • Pozwala na oszczędność czasu, bo nie trzeba codziennie zastanawiać się „co na obiad”,
  • Umożliwia zrobienie dużych zakupów raz w tygodniu, bo dokładnie wiesz, czego będziesz potrzebować,
  • Mniej się marnuje, więc oszczędzasz pieniądze,
  • Lepiej się odżywiasz, bo masz zawsze przygotowane coś do jedzenia (lub przynajmniej potrzebne składniki),
  • Pomaga utrzymać dietę, zarówno redukcyjną, jak i „specjalną”, czyli np. zdrowotną albo alergiczną.
Wiem jednak z doświadczenia, że ułożenie tygodniowego menu niekoniecznie jest proste. Wymaga czasu oraz niemałej kreatywności. Ale odkryłam dwa sposoby, które bardzo mi pomagają.

Jak ułożyć tygodniowy jadłospis krok po kroku

  1. Przygotuj sobie kartkę papieru A4, tabelę w Excellu itp. Kartkę podziel na 5 posiłków (lub wybierz inną liczbę posiłków). U mnie jest to śniadanie, II śniadanie, obiad, podwieczorek i kolacja. Teraz w każdej części dopisz po kilka propozycji posiłków. W rubryce śniadanie mogą to być np. jajecznica, kanapki z wędliną, parówki, owsianka itd. Uzupełnij w ten sposób różne rubryki. Jeżeli jakiś posiłek jest skomplikowany i wieloskładnikowy, możesz w nawiasie wypisać jego składniki. To przyda Ci się później do stworzenia listy zakupów.
  2. Teraz zajmij się układaniem planu. Podziel kartkę na siedem dni, a każdy dzień na posiłki. Teraz za pomocą pierwszej listy możesz w prosty sposób go uzupełnić wypisanymi potrawami. Tym razem uściślij posiłki, np. zamiast pisać „owsianka” napisz „owsianka z jabłkiem i orzechami”.
  3. Pierwszy dzień jest już gotowy? Świetnie! Teraz wystarczy… go powtórzyć. Kiedyś powtarzałam tylko obiad, ewentualnie kolacja z poprzedniego dnia stanowiła drugie śniadanie następnego dnia itp. Ale w rzeczywistości łatwiej powtórzyć cały dzienny jadłospis, od śniadania do kolacji. We wtorek więc przepisuję cały poniedziałek. Kolejną parę stanowią środa i czwartek. Na pozostałe trzy dni można np. przygotować jeden wspólny jadłospis albo w piątek ustalić inne menu, a w weekend inne.
  4. Teraz przygotuj listę zakupów. Zobacz, co będzie Ci potrzebne przez cały tydzień i wypisz na liście te rzeczy, które możesz kupić od razu. Znajdą się tutaj produkty o długiej przydatności do spożycia (np makaron, mąka, puszki z jedzeniem) oraz te o krótszym terminie (mięso, warzywa, owoce) , które użyjesz w najbliższych dniach. Pozostałe będziesz kupować na bieżąco.

Twój pierwszy jadłospis tygodniowy jest już gotowy.
Teraz podzielę się z Tobą jeszcze kilkoma poradami, które sprawdzają się u mnie. U Ciebie jednak może lepiej pasować inna strategia.

Prosty jadłospis tygodniowy

  • Zacznij od prostego planu. Myślę, że 3 – 4 propozycje posiłków zupełnie wystarczą na początek. Później swoją liczbę posiłków możesz zwiększyć i bardziej urozmaicić.
  • Bądź elastyczna. Istnieje spore prawdopodobieństwo, że nie uda Ci się w pełni przestrzegać Twojego jadłospisu, bo np. nie dostaniesz potrzebnego składnika w sklepie. Albo po prostu nagle najdzie Cię ochota na coś innego. Nie bój się więc modyfikować swojego jadłospisu.
  • Staram się też nie gotować zbyt dużo jednego dnia. To znaczy, że staram się, żeby albo wszystkie 5 dań było dość prostych do przygotowania albo wybieram jedno skomplikowane danie, a resztę bardzo prostych.
  • Podobnie różnicuję potrawy pod względem ceny składników. Jedna droga potrawa i reszta tanich lub wszystkie w umiarkowanej cenie.

Podoba Wam się ten wpis? A może chcielibyście zobaczyć taki przykładowy jadłospis, który zrobiłam? Jeżeli tak, to dajcie znać w komentarzu. Pozdrawiam i miłego weekendu!

 

Dodaj komentarz

Bądź pierwszy!

Powiadom o
avatar
wpDiscuz